Voordat ik het
lied voor de eerste keer laat horen vertel ik de luistervraag: Waar gaat het
liedje eigenlijk over?
Ik laat het
liedje horen.
Ik krijg antwoord op de vraag: Het liedje gaat over een tante die allemaal
rare dingen doet.
Daarna vraag
ik: Als je dit liedje een nieuwe titel moet geven, wat zal dit dan zijn?
Ik krijg antwoord op mijn vraag: Bijvoorbeeld, mijn rare tante.
Instudeerfase:
Ik: En ik zal
je wat vertellen
Groep: van m’n tante d’r bloes.
Ik: Die is gekrompen met vier maten,
Groep: dat is niet de poes.
Ik: ’t Gebeurde in de wasserette,
Groep: ’t is maar
dat je ’t weet.
Ik: ’t Is eeuwig zonde, maar ’t is logisch,
Groep: want het water was te heet.
Ik: Nu hangt ie zielig in een hoekie,
Groep: op een
hanger naast een broekie in de kast. Oh yeah.
Vervolgens:
Ik: Ik zal je
wat vertellen van m’n tante d’r bloes.
Groep: Die is gekrompen met vier maten, dat is niet voor de poes.
Ik: ’t Gebeurde in de wasserette, ’t is maar dat je ’t weet.
Groep: ’t Is eeuwig zonde, maar ’t is logisch want het water was te heet.
Ik: Nu hangt
hij zielig in een hoekie op een hanger naast een broekie in de kast. Oh yeah.
Daarna zingt
de groep het liedje alleen.
Na het zingen
van het lied ga ik bewegingen koppelen aan het lied.
1e couplet:
-Bij: poes (‘die is gekrompen met vier maten, dat is niet voor de poes’)
maken de kinderen poezenoortjes boven hun hoofd.
2e couplet:
- Bij klap: (‘Ze heeft een tweede paar verspeeld, nu komt het derde, kun je
lachen let maar op… Klap!) Moeten de kinderen tussen ‘op…’ en ‘Klap!’ één keer
klappen.
-Bij: uit elkaar klapt (‘en verbaasd zich telkens dat zo’n ding dan uit
elkaar klapt.’) maken de kinderen een ontploffingsgebaar, ze spreiden hun
armen zo ver mogelijk.
-Bij: tweede en derde (‘Ze heeft een tweede paar verspild, nu komt het derde,
kun je lachen, let maar op.’) maken de kinderen met hun handen het getal 2 en
3.
3e couplet:
-Bij: geveld ('nu is hij door zijn moe geveld, je staat versteld!’) maken de
kinderen een gebaar met hun hand langs hun nek, als in gekeeld.
De theorie over de weg geef methode die ik gebuik en het gebruik van beweging bij het aanleren van muziek staat in het boek Muziek Meester.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten