dinsdag 18 oktober 2016

Een stadspark in herfstseren


betekenis:


Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

De associaties die ik heb met herfst zijn vooral het wandelen door het park, het zoeken van kastanjes en het maken van een herfststukje van materialen die ik zelf heb gevonden.
Vroeger ging in vaak naar een park toe, vlak bij mij in de buurt.  Hier kon ik de hele dag rondlopen om op onderzoek te gaan, naar de verschillende tekenen van de herfst. Vooral het veranderen van de kleuren van de bladeren vond ik altijd fascinerend om te zien.

Vorm:

Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Ik heb de beeldaspecten lijnperspectief, licht en kleur gebruikt in mijn schilderij. Het lijnperspectief zie je aan het pad die verdwijnt uit het schilderij en de bomen die ver weg kleiner zijn dan dichterbij. Het beeldaspect licht kun je in mijn schilderij terugvinden bij de bomen achter het water. Die bomen zijn donkerder dan de bomen voor aan.  Verder heb ik veel herfstkleuren gebruikt. Door de kleuren rood en geel te mengen heb ik oranje gemaakt, door de kleuren rood en blauw te mengen heb ik paars gemaakt en door de kleuren geel en blauw te mengen heb ik groen gemaakt. 

materie:

Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

Ik heb gewerkt met de kleuren rood, geel en blauw. Deze kleuren waren erg handig om mee te schilderen, omdat het de primaire kleuren zijn en je er andere kleuren mee kan maken. Ik had het fijn gevonden om ook de kleuren zwart, wit en bruin te kunnen gebruiken, omdat je dan beter de kleur kan maken die je wilt.
Verder heb ik gewerkt met een dik vel papier, potlood, gum, een dikke en een dunne kwast, water, en een mengbakje.

Beschouwing:

Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Ik heb naar verschillende foto’s van een herfstpark gekeken en in elke foto zie je de herfstkleuren terug. Daarbij zit in iedere foto die ik heb gezien lijnperspectief, bijvoorbeeld door bomen dichtbij en ver weg of een pad die verder door loopt en uit de foto verdwijnt. 

Dit is mijn inspiratie foto:
 
Werkzwijze
 Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?

Ik heb al eerder met deze materialen en techniek gewerkt. Ik heb ondekt dat je op papier beter dun kan schilderen. Dus weinig verf en veel water, als je dit niet doet, droogt het papier gekruld op en dit ziet er niet mooi uit. Ik vond het lastig om dun te schilderen en kreeg dit pas onder de knie in de loop van de opdracht. 

onderzoek:
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

Ik heb eerst met potlood een schets gemaakt, hierbij heb ik echt alleen de grote lijnen uitgezet. Eerst heb ik de horizontale lijn getekend, deze geldt als basis. Daarna heb ik de rest van de tekening geschetst, dus de bomen en het pad. 


Vervolgens ben ik begonnen met het invullen van de grond, deze was bedekt met bladeren. 




 Daarna ben ik de bomen gaan invullen.




Door veel te mengen heb ik de goede kleuren gekregen.
Hierna heb ik het pad, het water en de lucht ingevuld. Het was voor mij belangrijk dat de lucht erg licht werd, zodat de herfstkleuren van de bomen extra veel opvielen.

En dit is het eindresultaat.



Wat vind je geslaagd? Leg uit.

Ik vind dat het mengen van de kleuren erg goed is gegaan, je ziet duidelijk dat het herfst is.


Wat kon beter? Waarom?

Ik heb erg dik geschilderd, dit kon wel wat dunner. Ik kan dit veranderen door de volgende keer meer water te gebruiken tijdens het schilderen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten